maanantai 15. tammikuuta 2018

Hyllynlämmittäjät 2018


Hyllynlämmittäjät-haasteessa luetaan kirjoja omasta kirjahyllystä – niitä kirjoja jotka ovat syystä tai toisesta jääneet lukematta. 12 kirjaa vuodessa, eli periaatteessa kirja kuukautta kohti. Haaste starttasi viime vuonna Sivumennen-podcastista, ja olen seuraillut sitä kiinnostuksella. Idea on mielestäni mitä mainioin, ja tänä vuonna päätin itsekin osallistua haasteeseen.

Olin kuvitellut, ettei minulla edes ole kovin paljon lukemattomia kirjoja, mutta kun aloin käydä kirjahyllyä läpi, selvisi että kyllä niitä on vain on päässyt kertymään. Viitisenkymmentä, jos tarkkoja ollaan. Haasteelle on siis tilausta.

Valitsin 12 hyllynlämmittäjääni aika nopeasti ja liikoja miettimättä. Sen verran valikointia tein, että yritin valita sekä vanhempia että tuoreempia kirjoja. Halusin listalle myös erilaisia genrejä, kevyempää ja painavampaa, ohuempaa ja paksumpaa, faktaa ja fiktiota.

Näihin kirjoihin päädyin:

Donna Tartt: Tikli. Kynnys tarttua tähän kirjaan on ollut suuri. Osaksi sivumäärän vuoksi, osaksi sen takia, että pelkään pettyväni. Odotukset Tarttin suhteen ovat aina (liian) korkealla, koska Jumalat juhlivat öisin oli aikoinaan elämää suurempi kokemus. 

Daniel Mueenuddin: Hunajaa ja tomua. Muistan, että tätä novellikokoelmaa kehuttiin vuolaasti vähän joka paikassa sen ilmestymisen aikoina. Toivon liittyväni kehujien kerhoon, koska hyville novelleille on aina tilausta.

Gwen Bristow: Celia Garth. Vanhan ajan viihdettä kirjailijalta, jonka Plantaasi-trilogia kuului varhasinuoruuteni suursuokkeihin.

Paolo Giordano: Ihmisruumis. Pidin paljon Alkulukujen yksinäisyydestä, mutta olen ymmärtänyt, että tämä kirja on vaikeammin lähestyttävä. Haluan silti kokeilla.

Nikolai Gogol: Kuolleet sielut. Raskaan sarjan klassikko. Olen yleensä pitänyt venäläisistä klassikoista, joten ehkäpä tästäkin.

John Galsworthy: Omenapuu. Rakastan Forsytein tarua, mutta jostakin syystä en ole saanut luettua tätä pienoisromaania.

Chimamanda Ngozi Adichie: Kotiinpalaajat. En ole lukenut vielä mitään Adichielta! Kuinka noloa!

Kamila Shamsie: Poltetut varjot. Muistan, kun ostin tämän kirjan, ja ajattelin lukevani sen välittömästi. Ja tuolla se vain hyllyssä möllöttää.
 
Muriel Barbery: Siilin eleganssi. En oikein tiedä, mitä odotan tältä kirjalta. Sen perusteella, mitä olen kirjasta kuullut, saatan inhota tai ihastua.

Elizabeth Kolbert: Kuudes sukupuutto. Tämän kirjan lukemista olen lykännyt ihan siksi, että olen pelännyt sen olevan liian masentava. Mutta ehkä oma mielentilani on nyt sen verran vakaa, että kestän kirjan lukemisen...

Joel Lehtonen: Putkinotko. Etukäteen tuntuu, että tämä on se listan kirjoista, johon tarttuminen tulee olemaan haastavinta. Mutta kenties kirja yllättää iloisesti!

T.S. Eliot: Old Possum's Book of Practical Cats. Runoja! Kissarunoja! Miksi en ole vielä lukenut tätä?

Siinä ne ovat – hyllynlämmittäjät. Onko joukossa teidän suosikkejanne tai kirjoja, joiden selättäminen on tuottanut haasteita?

12 kommenttia:

  1. Celia Garthin olen lukenut muutama vuosi sitten, Omenapuu kiinnostaisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aino, hauska kuulla, että olet lukenut Bristowia. Häntä ei taideta nykyään ihan hirveän paljon lukea, mutta minulle hän on hyvin nostalginen kirjailija.

      Poista
  2. Hyvät valinnat olet tehnyt. Näissä riittää lukemista. Muutaman kirjan olen näistä lukenut: Gogolin Kuolleet sielut, Adichien Kotiinpalaajat (aivan ihana kirja), Shamsien Poltetut varjot, Barberyn Siilin eleganssi (ihana kirja) ja Lehtosen Putkinotka. - Tarttin Tikli kiinnostaisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anneli, hienoa kuulla että Kotiinpalaajat ja Siilin eleganssi ovat sinusta ihania. Toivottavasti minustakin!

      Poista
  3. Muista en osaa sanoa, mutta Tikli on ihana (ei kuitenkaan voita Jumalia), Kuolleet sielut ei lukioikäisenä uponnut, mutta Omenapuu kyllä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jassu, Jumalia ei varmaan mikään koskaan voita. Mutta ihanaa, että Tikli oli sinulle ihana. :) Omenapuusta uskon pitäväni kovasti.

      Poista
  4. Tikli on omassa hyllyssäni lukemattomana, sillä sivumäärä ahdistaa. Jumalat juhlivat öisin valikoitui minun Helmet-lukuhaasteeseen luettavien pinoon omasta hyllystä. Sen suhteen odotukset ovat korkealla.

    Shamsien Poltetut varjot lämmittää myös minun hyllyä, en ole saanut aikaiseksi tartuttua siihen, vaikka ajattelin samoin kuin sinä. :D

    Hunajaa ja tomua oli mielestäni hyvä novellikokoelma, Adichien Kotiinpalaajat ei mielestäni ole Adichien parhaimpia, mutta ihan hyvä kuitenkin. Barberryn Siilin eleganssi taas ei lumonnut minua, mutta monet ovat siittä pitäneet. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aletheia, Jumalat juhlivat öisin on minulle todella rakas kirja. Luin sen luultavasti juuri oikeassa iässä, ja se teki valtavan vaikutuksen parikymppiseen minuun. Toivottavasti sinun odotuksesi täyttyvät.

      Minulla on vähän sellainen kutina, ettei Siilin eleganssi ehkä ole ihan minunkaan juttuni, mutta lukemallahan se selviää. :)

      Poista
  5. Ihana, monipuolinen kirjapino.

    Tikli oli mielestäni mainio tiiliskivi. Hetkittäin oli turhaakin, mutta "Pienen ystävän" jälkeen oikein kelpo Tarttin kirja. Adichiesta olen pitänyt paljon, mutta Kotiinpalaajat on minulla edelleen lukematta (ja kirja lainassa ystävältä jo kolmatta vuotta, voi apua!). Omenapuu on viehättävä, Siilin eleganssi vetosi joskus paljon.

    Erityispeukku (jos tämä olisi Facebook) Gwen Bistrowlle, joka on minulle pikkuleipäkerroinkirjailija. ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Katja, Bristow jos kuka on pikkuleipäkerroinkirjailija. :)

      Adichien lukemista odotan erityisen innokkaasti. Niin paljon pelkkää hyvää olen hänestä kuullut. Tikli vähän jännittää, ja Siilin eleganssiin suhtaudun ehkä vähän ennakkoluuloisesti. Mutta kivalta tuntuu, kun on lukujonossa vähän vanhempia kirjoja pino.

      Poista
  6. Chimamanda Ngozi Adichinen Kotiinpalaajat on hieno kirja. Vielä enemmän pidin kirjasta Puolikas keltaista aurinkoa, suosittelen lämpimästi! Se on todellinen helmi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Helen, olenkin jo ehtinyt lukea Kotiinpalaajat. Pitäisi vielä ehtia blogatakin siitä. Pidin paljon, ja luen vatmasti Adichieta lisää.

      Poista