Sivut

maanantai 27. toukokuuta 2019

Annastiina Heikkilä: Bibistä burkiniin - Totuuksia ranskatarmyytin takaa


Ranskalla ja ranskattarilla on vahva brändi. Useimmilla meistä on varmasti melko selkeä mielikuva Ranskasta ja Pariisista, vaikka emme olisi maassa koskaan käyneet. Ja myös ranskatar-sana loihtii luultavasti monien mieleen kuvan tietynlaisesta naisesta. Tuo mielikuvien nainen on hyvinkin todennäköisesti huolettoman tyylikäs, seksikäs ja hoikka pariisitar, joka istuu katukahvilassa tupakoimassa.

Ainakin yksi näistä myyteistä pitää toimittaja Annastiina Heikkilän mukaan paikkansa. Ranskalaiset tupakoivat paljon, ja pitävät tupakoimista vapautensa symbolina.

Bibistä burkiniin -kirjassa Heikkilä tarkastelee ranskalaisiin naisiin liitettäviä yleisiä käsityksiä ja pyrkii katsomaan myyttistä pintaa syvemmälle. Samalla Heikkilä käsittelee ranskalaisuutta laajemminkin ja paljastaa myyttien ja totuuksien taustalla vaikuttavia syitä ja ajatusmalleja.

Heikkilä käy läpi ranskalaisnaisten suhdetta esimerkiksi ulkonäköön, seksiin, rotuun, äitiyteen ja vapauteen. Teksti soljuu luontevasti aiheesta toiseen, ja tietyt toistuvat teemat sitovat yksittäiset luvut kokonaisuudeksi. Erityisesti seksuaalisuus, seksuaalinen häirintä ja #metoo ovat teemoina vahvasti läsnä koko kirjan läpi.

Mielikuvien ranskatar on huolettoman seksikäs, mutta todellisuudessa sukupuoli ja seksuaalisuus vaikuttavat ranskalaisessa kulttuurissa hyvin monella tavalla ja tasolla. Seksuaalisuus nähdään vapautena, ja vapaus on arvona nostettu korkealle, mikä ehkä selittää sen, että Ranskassa yksi metoo-liikkeen ilmentymä olivat feministit, jotka puolustivat metroahdistelijoita – eli miehiä jotka ahdistelevat naisia seksuaalisesti julkisissa liikennevälineissä. Seksuaalinen vapaus nähtiin tärkeämpänä asiana kuin naisten koskemattomuus.

Metrohinkuttajien puolustaminen tuntuu pöyrityttävältä, mutta toisaalta se on ehkä myös esimerkki ranskalaista keskustelukulttuurista, jossa erimielisyydet ja provosointi ovat paljon hyväksyttävämpiä kuin esimerkiksi suomalaisessa kulttuurissa. Heikkilä toteaa, että ranskalaiset voivat aivan hyvin riidellä kiihkeästi illallisen äärellä ja erota silti ylimpinä ystävinä.

Bibistä burkiniin nostaa esille erilaisia ranskattaren ilmentymiä kapeaa ihannekuvaa haastamaan. Ihannekuva ei ole täysin kuvitteellinen, ja moni ranskatar tavoittelee sitä tietoisesti tai tiedostamattaan. Se sulkee kuitenkin ulkopuolelle monia todellisia naisia – vanhoja, ylipainoisia, rodullistettuja, islaminuskoisia. 

Heikkilä ei toki pienessä kirjassaan käsittele kuin pientä osaa erilaisista ranskattarista, mutta pelkästään hänenkin nostonsa osoittavat, että ranskalaisuudessa on lukuisia erilaisia puolia, joista toiset ovat hyväksytympiä kuin toiset. Ranskatarmyytti ei ole vain harmiton klisee, jota on hauska jäljitellä vaateostoksilla, vaan se määrittelee voimakkaasti sitä, mitä pidetään hyväksyttävänä, oikeana ja sallittuna.

Kirjan ovat lukeneet myös esimerkiksi Mari, Omppu ja la plume.

Annastiina Heikkilä: Bibistä burkiniin. Totuuksia ranskatarmyytin takaa.
Kansi: Jussi Karjalainen
S&S, 2018

6 kommenttia:

  1. Feministit puolustamassa metroahdistelijoita?! Järkytys. Tämä on kyllä kiinnostava kirja, jonka lukemista olen jo kauan suunnitellut, mutta jotenkin se aina unohtuu... Toivottavasti saan sen joskus luettua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tyrmistyttävää, eikä totta! Heikkilä avaa mielenkiintoisesti ranskalaista kulttuuria ja sitä ajatusmaailmaa, joka metroahdistelijoidenkin reaktioiden taustalla vaikuttaa. Suosittelen ehdottomasti lukemaan tämän, tykkäsin itse kovasti!

      Poista
  2. Pitää lukea.
    Myytit ovat rikkomista varten. En ole käynyt Pariisissa, mutta Toscanassa matkaillessa huomasin, että paikalliset naiset pukeutuivat aikalailla samalla lailla kuin meillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eurooppalainen pukeutumiskulttuuri on varmasti hyvin yhtenäistä, samoin kuin kauneusihanteet. Erojakin kuitenkin varmasti on. Heikkilän mukaan esimerkiksi ylipainoisiin naisiin suhtaudutaan Ranskassa syrjivämmin kuin vaikka Suomessa, vaikka Ranskassa on ylipainoisia ihan samalla tavalla kuin meilläkin. Erot eivät siis välttämättä ole ulkoisia vaan enemmänkin asenteellisia.

      Poista
  3. Äsh, Nizzan seutua tarkoitin. Toscana tuli mieleen, koska siellä huomasin, että italialaiset pukeutuvat myös kuten suomalaiset, Eurooppa on hyvin paljon samaa, farkut ja legginsit erilaisin yläosin.
    Ymmärrän kyllä tuon ranskalaisten vanhempien feministien älähdyksenkin, koska metoo-liikkeessä oli alkuun myös sellaista tosikkomaista nipottamista, joka koettiin kivan flirttikulttuurin uhkana ja tuhoajana. Flirtti on aivan muuta kuin ahdistelua, mutta enhän tiedä, miten asia tässä kirjassa esitetään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Missä tahansa joukkoliikkeessä syntyy helposti ylilyöntejä, mutta itse sanoisin, että tosikkomaisuus on ollut enemmän metoo-liikkeen väärinymmärtäjien mielessä kuin itse liikkeen samomassa. Mutta kannattaa ehdottomasti lukea tämä kirja: ranskalaisessa metoo-liikessä on selvästi ollut ihan omat erityispiirteensä.

      Poista